Beenlengteverschil? Podologie de Vries - omgeving Hoogvliet Rotterdam

Steunzolen verhelpen beenlengteverschil. De ongelijkheid in de benen kan variëren van enkele millimeters tot centimeters en kan leiden tot houdingsproblemen, pijn en loopstoornissen.

Een overzicht van veel voorkomende klachten bij beenlengteverschil; Oorzaak, symptomen en oplossing.

Rugpijn
Een van de meest voorkomende klachten bij beenlengteverschil is rugpijn. Het ongelijke gewicht dat op de wervelkolom wordt uitgeoefend, kan leiden tot overmatige druk op de tussenwervelschijven en spierspanning in de rug.

Heuppijn
Beenlengteverschil kan de belasting op de heupgewrichten ongelijk verdelen, wat kan resulteren in pijn en ongemak.

Kniepijn
Het verschil in beenlengte kan de kniegewrichten beïnvloeden, wat kan leiden tot pijn, irritatie en mogelijk de ontwikkeling van knieproblemen.

Voetpijn
Ongelijke beenlengte kan de stand van de voeten beïnvloeden, wat kan leiden tot voetpijn, vermoeidheid en drukpunten.

Spiervermoeidheid
Het lichaam compenseert vaak automatisch voor beenlengteverschil door spieren aan de langere kant harder te laten werken. Dit kan leiden tot vermoeidheid en overbelasting van bepaalde spiergroepen.

Loopafwijkingen
Mensen met significant beenlengteverschil kunnen een onregelmatige gang ontwikkelen om de ongelijkheid te compenseren, wat kan leiden tot ongemak en vermoeidheid tijdens het lopen.

Asymmetrische slijtage van schoenen
Omdat de ene voet meer druk ervaart dan de andere, kan dit leiden tot asymmetrische slijtage van schoenzolen en dus een ongelijkmatige verdeling van de belasting tijdens het lopen.

Steunzolen kunnen een effectieve oplossing bieden bij de behandeling van beenlengteverschil door compensatie en balans. Steunzolen kunnen worden aangepast om het verschil in beenlengte te compenseren, waardoor de druk op de wervelkolom, heupen, knieën en voeten wordt verminderd. Steunzolen kunnen zo worden ontworpen dat ze de druk gelijkmatig verdelen over beide benen, waardoor overmatige belasting van specifieke gewrichten wordt voorkomen. Steunzolen kunnen extra ondersteuning bieden aan de voetboog, wat nuttig is bij het handhaven van een stabiele voetstand, vooral als gevolg van beenlengteverschil. Voor mensen met loopafwijkingen als gevolg van beenlengteverschil kunnen steunzolen de enkel stabiliseren en de gang verbeteren.

Lees hier meer over overige houdingsklachten;

Enkelklachten, knieklachten, heupklachten, rugklachten.